یک سوئیچ مغزی به بدن دستور می دهد که بعد از صرف غذا، چربی بسوزاند

1 اوت 2017- دانشمندان موسسه‌ی Biomedicine Discovery در دانشگاه موناش، مکانیزمی را یافته‌اند که توسط آن مغز، تغذیه را با مصرف انرژی در بدن هماهنگ می‌کند. این مکانیسم، معمایی را که از مدتها پیش پژوهشگران به آن پرداخته‌اند، حل کرده و هدف بالقوه‌ای را برای درمان چاقی ارائه کرد.

چاقی فاکتور خطر اصلی برای بسیاری از بیماریها از جمله بیماری قلبی عروقی، دیابت نوع 2، بیماری کبدی و چندین نوع سرطان است. محققان شرکت کننده در برنامه‌ی چاقی و بیماریهای  متابولیکی با استفاده از مدلهای آزمایشگاهی نشان دادند که تغذیه، کنترل کننده‌ی قهوه‌ای شدن چربیها است(تبدیل چربی‌های ذخیره ای سفید به چربی قهوه‌ای). چربیها در بدن انسان در سلولهای اختصاصی بنام ادیپوسیت‌ها ذخیره می‌شود، این سلولها می‌توانند از وضعیت چربی سفید به چربی قهوه‌ای یا برعکس تغییر ماهیت دهند.

نتایج این مطالعه در مجله‌یCell Metabolism  منتشر گردید، در این مقاله آمده است که پس از خوردن یک وعده‌ی غذایی مغز به انسولین موجود در جریان خون(که در پاسخ به افزایش قندخون بالا رفته است)، پاسخ می‌دهد. در این حالت مغز سیگنالهایی را به بافت چربی برای تبدیل چربی سفید به چربی قهوه‌ای به منظور مصرف انرژی ارسال می‌کند. در مقابل در حالت ناشتا، مغز دستور می‌دهد که ادیپوسیت‌های قهوه‌ای به ادیپوسیت‌های سفید که حالت ذخیره‌ی انرژی هستند، تبدیل گردند.

این فرایندهای طبیعی از افزایش وزن بیش از حد و کاهش وزن بیش از حد در پاسخ به تغذیه و روزه‌داری  جلوگیری می‌کند که نتیجه‌ی آن ثبات نسبی وزن در طول زمان خواهد بود.

محققان نشان دادند که مغز دارای توانایی درک غلظت انسولین و هماهنگ نمودن تغذیه با مصرف انرژی از طریق کنترل قهوه‌ای شدن چربیها و برعکس از طریق یک مکانیسم شبه سوئیچی است که پس از ناشتا فعال می‌شود تا از پاسخ به انسولین جلوگیری کرده و از قهوه‌ای شدن چربیها جلوگیری نماید و انرژی را حفظ کند. این مکانیسم پس از تغذیه خاموش می‌‌شود تا مغز به انسولین براحتی  پاسخ دهد و قهوه‌ای شدن چربیها را تحریک کرده و انرژی را بسوزاند.

 پرفسور Tony Tiganis مدیر این تحقیق ابراز داشت در چاقی، این سوئیچ همواره روشن باقی می‌ماند و درهنگام تغذیه خاموش نمی‌شود، درنتیجه از قهوه‌ای شدن سلولهای چربی در همه‌ی زمانها جلوگیری می‌شود و مصرف  انرژی در طول زمانکاهش می‌یابد، بنابراین هر ماده‌ی غذایی که توسط فرد مصرف می‌گردد، ذخیره شده و سبب  افزایش وزن می‌شود.

 مطالعات پیشین توسط محققان نشان داده است که چگونه مغز قهوه‌ای شدن بافت چربی سفید را هماهنگ می‌کند، این  نتایج که در اوایل سال 2015 منتشر گردید، توجه زیادی را به خود جلب نمود. دکتر Garron Dodd نویسنده‌ی اول این مقاله می‌گوید: برای مدت های طولانی علت این پدیده به عنوان قطعه‌ی گمشده‌ی این معما باقی مانده بود، ما نشان دادیم که چرا این اتفاق می‌افتد و مکانیزم انجام آن چگونه است.

محققان هم اکنون درحال بررسی امکان ممانعت از این سوئیچ برای اهداف درمانی به منظور کاهش وزن هستند، چاقی یکی از عوامل اصلی و مهم در بروز بیماریها است و خسارت زیادی را در سراسر جهان به افراد و اقتصاد کشورها وارد کرده است.

پرفسورTiganis   می‌گوید: در این تحقیق مکانیسم اساسی که در آن بدن می‌تواند میزان مصرف انرژی را با میزان دریافت آن هماهنگ کند، کشف شد، هنگامیکه این مکانیسم دچار مشکل می‌شود فرد به اضافه وزن و چاقی مبتلا می‌گردد، احتمالاً ما می‌توانیم این مکانیسم را مجدداً تنظیم کنیم و به کاهش وزن افراد چاق کمک کنیم، اما تا ارائه ی یک درمان بالقوه، راهی طولانی  در پیش است.

منبع و سایت خبر:

Cell Metabolism, 2017; 26 (2): 375 DOI: 10.1016/j.cmet.2017.07.013

www.sciencedaily.com/releases/2017/08/170801193339.htm